wtorek, 25 października 2016

Pisanie prac – na jaką ocenę za swoje prace możecie liczyć.

Pisanie prac – na jaką ocenę za swoje prace możecie liczyć.

Każdemu z uczniów liceum i gimnazjum zależy na dobrej ocenie. W poprzednim wpisie na blogu powiedzielismy Wam jak napisać dobrą pracę. Teraz opowiemy o tym, jak prace są oceniane.

Ocenę celujący otrzyma praca, w której uczeń wykazał się wiadomościami i umiejętnościami wykraczającymi znacznie wykraczającymi poza program nauczania, rozwinął temat zgodnie z jego brzmieniem, samodzielnie, oryginalnie i twórczo, nie popełnił żadnych błędów poza rzadkimi i drobnymi usterkami, które wynikały jedynie z przeoczenia. Warto zatem bardzo postarać się pisząc swoją pracę, wypracowanie, esej, rozprawkę itp.

Ocenę bardzo dobry uzyska praca, która dowiedzie, że uczeń w pełni opanował wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania; praca, która rozwinęła temat zgodnie z jego brzmieniem, samodzielnie, wycerpująco i bezbłędnie. Mogą w niej wystąpic jedynie drobne i nieliczne usterki, będące wynikiem niedopatrzenia.

Ocenę dobry uzyska praca, która wskazuje, że uczeń opanował wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania, co pozwoliło mu w pełni zrozumieć temat, opracować go samodzielnie i logicznie, nie pomijając żadnego istotnego składnika potrzebnego do wyczerpania zagadnienia. Swoja wypowiedź autor uporządkował i nadał jej poprawny kształt kompozycyjny. Dopuszcza się: usterki i nieliczne błędy stylu, nie zniekształcajace jednak tresci zdań; usterki interpunkcji, nie wskazujące na nieznajomość zasad; dwa drugorzędne błędy ortograficzne, nieliczne (1-3) inne błędy. To ocena dla osób, którym pisanie prac wychodzi umiarkowanie.

Ocenę dostateczny może otrzymać praca, która wykaże, że uczeń opanował podstawowe wiadomości i umiejętności, co pozwoliło mu zrozumieć temat i dobrac do jego rozwinięcia materiał , który uwzględnił najważniejsze jego wymagania. Wypowiedź nosi cechy myślenia twórczego, schematycznego, miejscami odbiega od tematu (nie zawsze właściwa selekcja materiału), ale zawiera co najmniej 75% tresci niezbędnych. Moga wystąpić 2-3 błędy rzeczowe, kilka gramatycznych, dwa ortograficzne podstawowe i trzy drugorzędne. Kompozycja wypowiedzi może wykazywać wady. Budowa niektórych zdań i styl całości zdradzają pewną nieporadność, ale nie utrudniają zrozumienia.

Ocenę mierny uzyska wypracowanie, które będzie dowodem, że uczeń opanował wiadomości i umiejętności w ograniczonym zakresie. Praca dowodzi trudności w pełnym zrozumieniu tematu i zgromadzeniu odpowedniego materiału, mimo to zawiera około 60 % treści niezbędnych. Są one odtworzeniem pewnych szablonowych wiadomości, nie zawsze umiejętnie powiązanych w całość logiczną, stylistyczną i kompozycyjną. Zdania zbudowane są niewprawnie, ale błędy składniowe i stylistyczne nie wykluczają możliwości zrozumienia ich treści. Dopuszcza się błedy interpunkcji, dwa błędy ortograficzne podstawowe i trzy drugorzędne.

Ocenę niedostateczny otrzymuje praca w przypadku nastepujących niedostatków:
nie zawiera podstawowego minimum wiadomości; nie dowodzi zrozumienia tematu i nie rozwija go zgodnie z jego potrzebami; zawiera mniej niż 60 % treści niezbędnych, rozmieszczonych wadliwie pod względem kompozycyjnym; około 30 % zdań jest zbudowanych niewłasciwie; błędy stylistyczne i składniowe utrudniają zrozumienie sensu wypowiedzi; język jest ubogi (skąpe zasoby słownikowe); zawiera więcej niż trzy błedy ortograficzne podstawowe i trzy drugorzędne; brak jest regularnego stosowania znaków interpunkcyjnych.

Drogi Uczniu!
Na ocenę, jak zapewne zauważyłeś, składa się długotrwały wysiłek, skierowany nie tylko na opanowanie umiejętności, wiedzy i lektury – zprogramu szkolnego, ale równorzednie – wysiłek skierowany na samokształcenie. W tej sytuacji zgodszisz się, że tak wiele zalezy od Ciebie – od Ciebie zalezy napisanie dobrej pracy, referatu, eseju, wypracownia, rozprawki. Może więc warto od zaraz kierować się w swoim postepowaniu zasadą, którą pieknie wyraża stary chiński wiersz:

Nie dogoni i w sto koni
Dnia, który przeminął,
Jeśli się go przewałkoni -
Nie dogoni i w sto koni.
Więc do pracy bierz sie szczerze
I licz się z godziną!
Nie dogoni i w sto koni
Dnia, który przeminął.

1 komentarz:

  1. Polecam serwis z samymi bibliografiami - bibliografie prac - bardzo przydatne przy pisaniu pracy samemu. Warto zajrzeć!

    OdpowiedzUsuń